Десета международна олимпиада по лингвистика
[Tenth International Linguistics Olympiad] /
И. Держански / I. Derzhanski – p. 391
Mathematical Competitions and Students’ Self-Esteem /
G. Dolinar – p. 399
Анализ на външното оценяване по математика за четвърти клас за 2011 година в България
[External Evaluation Analysis of Mathematics at Fourth Grade for Year 2011 in Bulgaria] /
М. Замфиров / M. Zamfirov – p. 405
Синергетичен модел „Пробуждащо Математическо Обучение”
[Synergetic Model “Awakening Mathematical Teaching”] /
Д. Гълъбова / D. Galabova – p. 416
Една задача – няколко „елементарни” решения
[One Problem – Several “Elementary” Solutions] /
Ю. Нинова / J. Ninova, В. Михова / V. Mihova – p. 426
Теорема на Ван Обел и приложения
[Van Aubel’s Theorem and Applications] /
Т. Глушкова / T. Glushkova, Б. Златанов / B. Zlatanov – p. 445
Математически клуб „Сигма” в светлината на проект УСПЕХ
[The Mathematical Club “Sigma” in the Light of the Project Success] /
С. Гроздев / S. Grozdev, И. Марашева / I. Marasheva, Е. Делинов / E. Delinov – – p. 453
Дисертации в професионално направление „Педагогика”
[Dissertations in Professional Direction “Pedagogy”] /
П. Асенова/ P. Assenova, С. Гроздев / S. Grozdev – p. 462
КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ / CONTEST PROBLEMS – p. 470
The column is led by Dr. Svetlozar Doychev and Dr. Veselin Nenkov
Solutions of the contest problems from issue 6, 2011 - p. 471
In Memoriam - Prof. Ivan Ganchev Donev - p. 473
MATHEMATICAL COMPETITIONS AND STUDENTS‘ SElf-ESTEEM
Gregor Dolinar
Professor
Faculty of Electrical Engineering, University of Ljubljana
Abstract. Educational system and mathematical competitions in Slovenia were revised in the recent years. The impact of these changes to students’ self-esteem and to students’ affect towards mathematics is analysed.
Keywords: Educational system reform, mathematical competition
АНАЛИЗ НА ВЪНШНОТО ОЦЕНЯВАНЕ ПО МАТЕМАТИКА ЗА ЧЕТВЪрТИ КЛАС ЗА 2011 Г. В БЪЛГАрИЯ
Milen Zamfirov
Катедра Специална педагогика
Факултет по начална и предучилищна педагогика,
Софийски Университет „Св. Климент Охридски”
Рзюме. Статията представлява анализ на резултатите от външното оценяване на постиженията на учениците по математика в четвърти клас, проведено през месец май, 2011 г. с представителна извадка (12 000 ученици). Броят на участвалите във външното оценяване по математика четвъртокласници е 61 408 в 3381 паралелки от 1886 училища, в 262 общини във всички 28 региона.
Статията включва:
· анализ на психометричните характеристики на теста по математика;
· общ анализ на постиженията на учениците;
· анализ на различията в постиженията на учениците според различни техни характеристики.
Keywords: external evaluation 2011, mathematics, general analysis
EXTERNAL EVALUATION ANALYSIS OF MATHEMATICS AT FOURTH GRADE FOR YEAR 2011 IN BULGARIA
Abstract. This article presents analysis on external evaluation of students’ achievements in mathematics school subject in fourth grade. The evaluation is conducted in May 2011 with a representative number of participants (12 000 students). The number of all participants in fourth grade in mathematics in the external evaluation is 61 408 in 3 381 classes at 1 886 schools in 262 municipalities in all 28 regions of Bulgaria.
The article includes:
· analysis of psychometricla characteristics of the test for mathematics;
· general analysis of students’ achievements;
· analysis of the differentces in students’ achievements which correspond to their characteristics.
Milen Zamfirov, (corresponding author)
PhD
Department of Special Education,
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia
СИНЕРГЕТИЧЕН МОДЕЛ „ПРОБУЖДАЩО МАТЕМАТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕ”
Даринка Гълъбова
Absract. Статията анализира проблема за синергетичния подход в математическото образование и представя идеята за „пробуждащо обучение”, описано от проф. Елена Князева и проф. С.П.Курдюмов. Предлага се структурен модел на пробуждащо обучение и резултати от изследване „Пробуждащо математическо обучение”. Методиката на изследването е представена чрез образователни ИКТ (компютърни урочни презентации, електронен учебен модул в средата GeoNext).
Keywords: synergetics, awakening teaching, mathematical education, interactive methods, computer presentation of a lesson, dynamic teaching software GeoNext
SYNERGETIC MODEL “AWAKENING MATHEMATICAL TEACHING”
Abstract. The paper analyzes the problem of the synergetic approach in mathematical education, and promotes the idea of “awakening teaching” introduced by Professor Helena Knyazeva and Professor S. P. Kurdyumov. A structural model of awakening teaching and the results of the “Awakening mathematical teaching” research are presented. The methodology of research through educational Informational Computer Technologies (computer lesson presentations, online training module in the GeoNext space) and interactive methods are also described.
Darinka Galabova
Assistant Professor, Doktor
St. Cyril and St Methodius University of Veliko Tarnovo
ЕДНА ЗАДАЧА – НЯКОЛКО „ЕЛЕМЕНТАРНИ“ РЕШЕНИЯ
Юлия Нинова
Веселка Михова
Absract. Статията е посветена на една задача от кандидат-студентския изпит по математика в СУ „Св. Климент Охридски“, проведен на 11 юли 2011 г. В нея се анализира и коментира публикуваното примерно решение (http://www.fmi.uni-sofia.bg/priem/ksi2011-2tema2-reshenia.pdf) и се дават четири “елементарни” решения, в които се използват познания по математика при изучаването й като профилиращ предмет.
Keywords: function, graphical representation, continuity, derivative, trigonometric equation.
ONE PROBLEM – SEVERAL “ELEMENTARY” SOLUTIONS
Abstract. The paper considers a mathematical problem from the entrance exam in the Sofia University “St. Kliment Ohridski”, held on July 11, 2011. It analyzes and comments the published exemplary solution (http://www.fmi.uni- sofia.bg/priem/ksi2011-2tema2-reshenia.pdf) and proposes four “elementary” solutions, based on familiar and exercised knowledge in Mathematics as a profiling subject.
Julia Ninova
Associated professor, PhD
FMI, Sofia University
Vesselka Mihova
Associated professor, PhD
FMI, Sofia University
ТЕОРЕМА НА ВАН ОБЕЛ И ПРИЛОЖЕНИЯ
Тодорка Глушкова, Боян Златанов
Absract. Разгледани са приложения на Теоремата на Ван Обел за решаване на задачи по геометрия от училищния курс. Представена е и една авторска задача.
Keywords: Van Aubel’s Theorem, Ceva’s Theorem, Nagel Point, Gergonne point.
VAN AUBEL’S THEOREM AND APPLICATIONS
Abstract. Applications of Van Aubel’s theorem to solve problems of school geometry course are discussed in the paper. One authors’ task is presented.
Todorka Glushkova
Ph.D.
“Hristo Smirnenski ” school
Boyan Zlatanov
Associate Professor, Ph.D.
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
Faculty of Mathematics and Informatics
МАТЕМАТИЧЕСКИ КЛУБ „СИГМА” В СВЕТЛИНАТА НА ПРОЕКТ УСПЕХ
Сава Гроздев, Иванка Марашева, Емил Делинов
Absract. От началото на втори срок на учебната 2011/2012 година стартира проект УСПЕХ, който развива извънкласни дейности в училищата. В настоящата статия се разглежда работата на математически клуб „Сигма” към 21 СОУ „Христо Ботев”, София в рамките на този проект. Дейността на клуба се състои в проучване на математическа литература и разработване на проекти по математика. Работата е в екипи и включва изучаване и прилагане на нови технологии. Основната задача е да се създаде такъв микроклимат, който развива личния интерес и таланта, активността и желанието за придобиване на нови знания и умения.
Keywords: project work; team work; new technologies; Dropbox in the school; usage of cloud technology in school
THE MATHEMATICAL CLUB “SIGMA” IN THE LIGHT OF THE PROJECT SUCCESS
Abstract. Since the beginning of the second term of the 2011/2012 school year the Ministry of Education, Youth and Science started the Project SUCCESS, which develops extracurricular activities. The present paper registers the work within the project of the Mathematical club “Sigma” at the Sofia Secondary School No 21 “Hristo Botev”. The activities of the club include both examination of mathematical literature and elaboration of mathematical projects. It is applied a team work. Teaching is based on new technologies. Fundamental aim is to create such a microclimate, which enables the development of personal interest and talent, corresponding activity and presence of willingness to gain new knowledge and skills.
Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Ivanka Marasheva,
Doctor in Pedagogy
21st Secondary School Hristo Botev
Emil Delinov
ДИСЕРТАЦИИ В ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ “ПЕДАГОГИКА”
Петя Асенова, Сава Гроздев
Absract. Информационната бележка е посветена на защитените докторски дисертации в област на висше образование 1. Педагогически науки, професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по математика, информатика и информационни технологии. Предложени са анотации на съответните дисертации.
Keywords: dissertation, pedagogy, mathematics, informatics, information technology
DISSERTATIONS IN PROFESSIONAL DIRECTION “PEDAGOGY”
Petya Assenova, Sava Grozdev
Abstract. The information note is dedicated to the defended doctoral dissertations in Higher education domain 1. Pedagogical sciences, professional direction 1.3. Pedagogy of Mathematics, Informatics and Information technologies. Annotations of the corresponding dissertations are proposed.
Petya Assenova
Associated Professor, PhD in Pedagogy
New Bulgarian Unversity
Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS