METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Урокът по български език в съвременния образователен контекст
[Bulgarian Language Lesson in Contemporary Educational Context]
/ Ангел Петров / Angel Petrov – стр. 279
Log in to read the full text
За есето по граждански проблем
[About the Civil Issue Essay]
/ Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Georgieva-Teneva – стр. 293
Log in to read the full text
Ключовата компетентност „Общуване на роден (български) език“ в парадигмата на ключовите компетентности
[The Key Competence “Communicating in Bulgarian” in the Paradigm of the Key Competences]
/ Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 309
Log in to read the full text
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Поезия на нощта (Наблюдения върху циклите „Децата на града“ и „Зимни вечери“ на Христо Смирненски)
[Poetry of the Night (Observations on Hristo Smirnenski’s Cycles “The Children of the Town” and “Winter Nights”)]
/ Калина Лукова / Kalina Lukova – стр. 325
Log in to read the full text
К. Г. Юнг на български – другият поглед към съвременната хуманитаристика
[К.G. Jung in Bulgarian – the Other Look at Contemporary Humanities]
/ Румен Шивачев / Rumen Shivachev – стр. 337
Log in to read the full text
STUDENT FORUM / СТУДЕНТСКИ ФОРУМ
Color in the Poetry of Miltos Sahtouris and Kiril Kadiyski
[Цветът в поезията на Милтос Сатурис и Кирил Кадийски ]
/ Kalliopi Ioannis Theodorakaki / Калиопи Йоанис Теодоракаки – стр. 344
Log in to read the full text
TEACHER’S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Диагностика на знанията и уменията на учениците в XII клас върху стихотворението „Вяра“ от Никола Вапцаров
[Diagnostics on the Knowledge and Skills of the Students in 12th Grade in Studying „Vyara“ by Nikola Vaptsarov]
/ Заприна Глушкова / Zaprina Glushkova – стр. 356
Log in to read the full text
Езикови игри и състезания в часовете по български език и литература в V и VI клас
[Language Games and Competitions in Bulgarian Language and Literature Education in the 5th and 6th Grade]
/ Румяна Събева-Шуманска / Rumyana Sabeva-Shumanska – стр. 373
Log in to read the full text
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
„Из кривините“ – с образа на Апостола (Една литературноисторическа мозайка)
[“Through the Winding Paths” – the Figure of the Apostle Viewed in a Literary Historical Aspect]
/ Траяна Латева, Стоянка Кунтова / Trayana Lateva, Stoyanka Kuntova – стр. 385
Log in to read the full text
Тържествено честване, посветено на 140-годишнината от рождението на П. К. Яворов
[Celebration Dedicated to the 140th Anniversary of Peyo Yavorov]
/ Александра Антонова / Alexandra Antonova – стр. 389
Log in to read the full text
UPCOMING EVENTS / ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Международна научна конференция „Българистиката по света. Филологията у дома“
[International Scientific Conference “Bulgarian Philology around the World. Philology at Home”] – стр. 392
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 393
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 395
УРОКЪТ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В СЪВРЕМЕННИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЕН КОНТЕКСТ
Prof. Dr. Angel Petrov
Sofia University
Absract. В статията се анализират особености на урока по български език в средното училище. Изясняват се връзките между характеристиките на урока и спецификата на образователния контекст в началото на XXI век. Предлага се модел, систематизиращ дейностите на учителя по анализа, конструирането и изнасянето на урока.
Кeywords: lesson in Bulgarian; communicative orientation in Bulgarian language teaching; lesson analysis; lesson design; teaching a lesson
BULGARIAN LANGUAGE LESSON IN CONTEMPORARY EDUCATIONAL CONTEXT
Abstract. The article analyzes the particularity of the Bulgarian language lesson in the secondary school. The links between the characteristics of the lesson and the specifics of the educational context at the beginning of the 21st century are clarified. A model is being proposed to systematize the teacher’s activities on analyzing, constructing and delivering the lesson.
Prof. Dr. Angel Petrov
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd
Sofia, Bulgaria
ЗА ЕСЕТО ПО ГРАЖДАНСКИ ПРОБЛЕМ
Dr. Ognyana Georgieva-Teneva, Assoc. Prof.
New Bulgarian University
Absract. Статията разглежда есето по граждански проблем откъм неговата специфична тематичност и заложения в заглавието му дискусионен въпрос. Защитата на лична позиция е изследвана в прагматична перспектива, позволяваща избор на аргументативни подходи и дискурсивни техники съобразно с контекста на общуване. Петдесет ученически есета са проучени с оглед на проявените аргументативни и граждански компетентности. Резултатите от анализа на съчиненията може да послужат на учителя по български език и литература за ориентир при изготвянето на собствен проект за развиване на писмените аргументативни умения по граждански проблем.
Keywords: student essay; civil issue; topicality argumentation theory; discourse techniques
ABOUT THE CIVIL ISSUE ESSAY
Abstract. The article studies the essay on a civil issue focusing on its specific topicality and the discussion issue set out in the headline. The defense of the personal stance is examined in a pragmatic perspective allowing for a choice of argumentation approaches and discourse techniques according to the communication context. Fifty students’ essays have been researched in view of the argumentation and civil competences shown. The results of the analysis of the essays may help the Bulgarian language and literature teacher prepare their own project for the development of written argumentation skills.
Dr. Ognyana Georgieva-Teneva, Assoc. Prof.
New Bulgarian University
21, Montevideo St.
Sofia, Bulgaria
КЛЮЧОВАТА КОМПЕТЕНТНОСТ „ОБЩУВАНЕ НА РОДЕН (БЪЛГАРСКИ) ЕЗИК“ В ПАРАДИГМАТА НА КЛЮЧОВИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ
Maya Padeshka
Sofia University
Absract. В статията се разглеждат проблеми, свързани с един от най-значимите аспекти, заложени в новите стандарти и учебни програми (в сила след 2016 г.) – развиването на ключови компетентности като основна образователна цел. Концепцията за ключовите компетентности, и по-специално на ключовата компетентност „общуване на роден (български) език“, е разгледана с оглед на възможностите, които учебното съдържание по учебните предмети в средното училище предлага за тяхното постигане.
Keywords: key competences; Bulgarian language learning; educational approaches; mother tongue
THE KEY COMPETENCE “COMMUNICATING IN BULGARIAN” IN THE PARADIGM OF THE KEY COMPETENCES
Abstract. The article discusses issues related to one of the most significant aspects of the new curricula (since 2016) – the development of key competences as a primary educational objective. The concept of key competences, and in particular the key competency “communication in native language” (Bulgarian), has been considered in view of the opportunities that the curriculum content of the secondary schools offers for their achievement.
Dr. Maya Padeshka, Assist. Prof.
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
ПОЕЗИЯ НА НОЩТА (Наблюдения върху циклите „Децата на града“ и „Зимни вечери“ на Христо Смирненски)
Калина Лукова
Burgas Free University
Absract. В полето на засилена междутекстовост и в аспектите на трансформативната поетика е направен съпоставителен анализ на конструкти на символистичната нощна поезия (нощ, град, музика на нощния град в творби на Димчо Дебелянов, Николай Лилиев, Константин Константинов), които присъстват в поезията на Христо Смирненски. Изследователската цел е да се установи: дали тези елементи функционират като матрица, кои пластове се активизират или трансформират и кои са особеностите на постсимволистичните трансформи ращи механизми при Смирненски. Статията представя още една изследователска гледна точка към развойните процеси през третото десетилетие на ХХ век в българската поезия – онасле дяването на символизма и неговите употреби.
Keywords: poetry of the night; intertextuality; transformative poetics
POETRY OF THE NIGHT (Observations on Hristo Smirnenski’s cycles “The Children of the Town” and “Winter Nights”)
Abstract. In the field of enhanced intertextuality and in the aspects of the transformative poetics, a comparative analysis is made of constructs of the symbolic night poetry (night, town, music of the night town in works of Dimcho Debelyanov, Nikolay Liliev, Konstantin Konstantinov), present in Hristo Smirnenski’s poetry. The researcher’s objective is to find out: whether these elements are functioning as a matrix, which layers are activated or transformed, and which are the peculiarities of the postsymbolic transforming mechanism with Smirnenski. The article presents another point of view of the researcher towards the development processes during the third decade of the 20th century in the Bulgarian poetry – the inheritance of the symbolism and its uses.
Prof. Kalina Lukova, DSc.
Burgas Free University
62, San Stefano St.
Burgas, Bulgaria
К. Г. ЮНГ НА БЪЛГАРСКИ – ДРУГИЯТ ПОГЛЕД КЪМ СЪВРЕМЕННАТА ХУМАНИТАРИСТИКА
Румен Шивачев
Institute for Literature Bulgarian Academy of Sciences Sofia, Bulgaria
Absract. Статията разглежда значението на преводите на швейцарския учен за българската хуманитаристика. Направена е и кратка ретроспекция, разкриваща юнгианските нагласи към проблемите на литературата у някои писатели. Посочена е връзката на д-р Кръстев с К. Г. Юнг по линия на В. Вунд и немската философска, естетическа и психологическа школа от втората половина на ХІХ в. Текстът отбелязва изоставянето на психоаналитичната методология в българската литература и хуманитаристика, в чието начало стои редакторът на сп. „Мисъл“. Отделено е внимание и на Яворовата поема „Нощ“ като продуктивен обект за психоаналитично изследване. Посочени са също някои български писатели от различни генерации, за прочита на чието творчество тази методология е изключително продуктивна.
Keywords: Freud psychoanalysis; analytical psychology; humanitarian schools; psychic shadow; animus; anima; archetypes
К.G. JUNG IN BULGARIAN – THE OTHER LOOK AT CONTEMPORARY HUMANITIES
Abstract. The article reflects on the Swiss scientist translations’ influence on Bulgarian humanities. A short flashback revealing some Bulgarian writers’ Jungian appreciation of literature is constructed. Outlined is doctor Krustev – Karl Jung relation through Wundt and German philosophical, aesthetical and psychological school of the second half of the XIX th century. The text mentions the neglect of psychoanalytical methodology in Bulgarian literature and humanities, started by the “Misal” journal founder. Attention is payed to Yavorov’s poem “Nosht” (Night) as a productive object of psychoanalytical research. Mentioned are also some Bulgarian authors form different generations to whose works this methodology proves to be very productive.
Dr. Rumen Shivachev
Instistute for Literature
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd. bl. 17, fl . 7 – 8
Sofia, Bulgaria
COLOR IN THE POETRY OF MILTOS SACHTOURIS AND KIRIL KADIYSKI
Kalliopi Ioannis Theodorakaki University of Macedonia – Thessaloniki (Greece)
Abstract. The motivation behind this project generated in the classes I attended as an undergraduate student; these classes inspired me to get more closely involved with the poetry of Miltos Sachtouris, on a much deeper level. In the context of the class devoted to “Bulgarian Literature and Cultural Review” (this lesson was taught by Mrs. Stefania Filipova-Metzimeki) in our postgraduate program of the Department of Balcan, Slavic and Oriental Studies“ History, Anthropology and Culture in Eastern and South- eastern Europe” I decided to indulge in the color motive within the poetry of M. Sachtouris, and – comparatively – within the poetry of Kiril Kadiisky. So that I could better understand the latter, I have studied the one and only study I managed to discover, written in French. Yet, it proved to be more than helpful in understanding some quite important meanings in his poetry As for the poetry of M. Sachtouris, the number of the available sources was quite large. Still, I was not interested in recycling the already existing projects.
Keywords: poetry; color; synaisthesia; black; red; white
ЦВЕТЪТ В ПОЕЗИЯТА НА МИЛТОС САТУРИС И КИРИЛ КАДИЙСКИ
Kalliopi Ioannis Theodorakaki
Department of Balcan, Slavic and Oriental Studies
University of Macedonia
Thessaloniki, Greece
ДИАГНОСТИКА НА ЗНАНИЯТА И УМЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ В XII КЛАС ВЪРХУ СТИХОТВОРЕНИЕТО „ВЯРА“ ОТ НИКОЛА ВАПЦАРОВ
Заприна Глушкова
Средно училище „Никола Вапцаров“ – Хаджидимово
Absract. Статията проследява опита на учителя да промени гледната точка към преподаването и изучаването на поезията на Вапцаров – тя е белязана с висока реторика, но дори и най-приповдигнатите фрази не прикриват вътрешния размисъл за човека, за неговите ценностни опори, за живота, в който е негацията, но не само… и творчеството, обичта и вярата.
Keywords: test; text; argumentation; education
DIAGNOSTICS ON THE KNOWLEDGE AND SKILLS OF THE STUDENTS 12TH GRADE IN STUDYING “VYARA” BY NIKOLA VAPTSAROV
Abstract. This article features on the experience of the teacher to change the perspective of teaching and studying the poetry of Vaptsarov – often stylistically marked with high rhetoric; even the most exalted phrases are referring to the internal flow of thoughts about the human being, his values, life, art, love and faith.
Ms. Zaprina Glushkova
„Nikola Vaptsarov“ Secondary School
Hadzidimovo, Bulgaria