METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Професионално образование и обучение – проблеми и възможности за решаването им
[Vocational Education – Problems and Ways to Solve Them] /
Кирил Саксанов / Kiril Saxanov – стр. 119
Ролята на интерактивните връзки в професионалното обучение
(специалност „Селски туризъм “, професия “Организатор на туристическа агентска дейност“)
[The Role of Interactive Connections in Vocational Training (Subject: Rural Tourism, Profession: Tourist Agent)] /
Мариана Йорданова, Даринка Бойчева, Десислава Иванова / Mariana Yordanova, Darinka Boycheva, Desislava Ivanova – стр. 124
Класните проекти – един нов начин за сътворяване на вълнуващ, нестандартен и креативен свят за учениците
[Class Projects – A New Way for Creating Exciting, Unusual and Creative World for Students] /
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva – стр. 129
Ролята на бита и традициите в обучението в училище [The Role of Culture and Traditions in Training at School] /
Нина Тарева / Nina Tareva – стр. 140
Проектното обучение като иновационен метод в професионалната подготовка по икономическите дисциплини
[Project Training as an Innovation Method for Vocational Training in Economy Subjects] /
Пенка Тодорова / Penka Todorova – стр. 143
Оценяване постиженията на учениците в обучението по модула „металорежещи машини и инструменти”
[Evaluation Of Students’ Achievements In The Teaching Of “Metalworking Machines And Tools”] /
Златьо Боев / Zlatyo Boev – стр. 147
Problems Of Training Update Qualitative Specialists In Condition Of Innovations In Education Of Kazakhstan /
F.N. Zhumabekova, M.P. Asуlbekova, A.Zh. Salieva, A.N. Zhumadilova – стр. 163
FORESHORTENING / РАКУРС
115 години от рождението на акад. Иван Стефанов [115th Birth Anniversary of Academician Ivan Stefanov] /
Величко Петров / Velichko Petrov – стр. 176
INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
Environment and Innovation /
Tonya Georgieva – стр. 181
Традиция и съвременно обучение [Traditions and Modern Education]
Георги Гатев/ Georgi Gatev – стр. 184
Иновативни практики за намиране на образователни решения [Innovative Practices to Find Education Solutions] /
Росица Генова /Rositsa Genova – стр. 186
Професионалното училище на земеделски регион с традиции
[The Professional School of a Traditional Agricultural Region]
Светлана Калапишева / Svetlana Kalapisheva – стр. 188
ENTER in Bulgaria – Different Approach and New Horizon. An Interview with Jan-Willem Noom, Vice-President of ENTER /
Jivka Getsova – стр. 192
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
ECVET подкрепя политиките за учене през целия живот [ECVET supports Lifelong Learning initiatives]
Пенка Николова / Penka Nikolova – стр. 197
Икономика, компетенции и прогнози за изискванията към работната сила – един възможен практически подход
[Economy, Competences and Prognosis for the Requirements to the Labour Force – a Possible Practical Approach]
Кирил Желязков / Kiril Jelyazkov – стр. 199
Reforming the VET System in Bulgaria /
Iliana Taneva – стр. 211
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 218
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 220
ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ – ПРОБЛЕМИ И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РЕШАВАНЕТО ИМ
Кирил Саксанов
Професионална гимназия по машиностроене – Пловдив
Abstract.. Дуалната система – това е система, в която равен дял за обучени- ето на ученика имат бизнесът и професионалната гимназия. Постъпвайки в учебното заведение, ученикът трябва да знае, че вече е постъпил на практи- ческо обучение в съответната фирма. Пречките и трудностите, пред които ще се изправим, са преодолими. Ръководители на фирми трябва да се грижат за ученика, който след години ще създава изделието, ще води фирмата към по- добро развитие.
Keywords: dual system, vocational education, professional education, practical training, professional high school
VOCATIONAL EDUCATION – PROBLEMS AND WAYS TO SOLVE THEM
Abstract. The dual system ensures that the business and the professional school share the responsibility for the pupils’ education. Entering the professional school pupils know that they will be given a practical training at a relevant company. The difficulties that the system is facing can be overcome. Companies’ managers should have in mind that pupils they train will be involved in production that will lead their company to a brighter future.
Mr. Kiril Saksanov
Professional High School of Mechanical Engineering – Plovdiv
РОЛЯТА НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ ВРЪЗКИ В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБУЧЕНИЕ
(СПЕЦИАЛНОСТ „СЕЛСКИ ТУРИЗЪМ“, ПРОФЕСИЯ „ОРГАНИЗАТОР НА ТУРИСТИЧЕСКА АГЕНТСКА ДЕЙНОСТ“)
Мариана Йорданова,
Даринка Бойчева,
Десислава Иванова
Професионална гимназия по селско стопанство и хранителни технологии – Шумен
Abstract.. Системното и последователно реализиране на интерактивните връзки в процеса на обучение по „Настаняване и обслужване в къща за гости“, „Туристически ресурси“, „Екскурзоводство и анимация, Информационни тех- нологии и Чужд език по професия (английски език) допринася за повишаване ефективността на учебно-възпитателния процес.
Keywords: interactive relationships, creative thinking, creativity, virtual tours, natural and cultural resources, accommodation
THE ROLE OF INTERACTIVE CONNECTIONS IN VOCATIONAL TRAINING (SUBJECT: RURAL TOURISM, TOURIST AGENT)
Abstract. Systematic and consistent implementation of interactive connections in the process of training in different vocational subjects contributes to enhancing the effectiveness of the educational process.
Mrs. Mariana Yordanova,
Mrs. Darinka Boicheva,
Mrs. Desislava Ivanova
Professional High School of Agriculture and Food Technology
КЛАСНИТЕ ПРОЕКТИ – ЕДИН НОВ НАЧИН ЗА СЪТВОРЯВАНЕ НА ВЪЛНУВАЩ,
НЕСТАНДАРТЕН И КРЕАТИВЕН СВЯТ ЗА УЧЕНИЦИТЕ
Елизабет Влаева
Основно училище „Добри Чинтулов“ – Варна
Abstract.. Тази статия е насочена към всички колеги и родители, които се интересуват от това как в училище се търсят интересни и различни методи и подходи за разширяване на палитрата от информация, залегнала в училищните програми. Тя е нагледно представяне на пътя, който преминава всеки учител, решил да експериментира в своята методическа работа. Тук са представени в обобщен вид два проекта, които се преплитат и допълват, за да осъществят основните цели на работата по проект.
Keywords: integrative links, information technology, project, safer Internet
CLASS PROJECTS – A NEW WAY FOR CREATING EXCITING, UNUSUAL AND CREATIVE WORLD FOR STUDENTS
Abstract. This paper addresses all colleagues and parents who are interested in the way the school is looking for different methods and approaches for broadening the school curriculum. The text briefl y presents two projects that correlate in order to attain their fundamental objectives.
Mrs. Elizabet Vlaeva
Primary School ,,Dobry Chintulov“
РОЛЯТА НА БИТА И ТРАДИЦИИТЕ В ОБУЧЕНИЕТО В УЧИЛИЩЕ
Нина Тарева
Основно училище „Алеко Константинов“ – Пловдив
Abstract.. Съвременните деца, в чийто живот осезателно присъстват техно- логиите, обръщат все по-малко внимание на традициите, а на обичаите гледат като на отживелица, която им е непонятна. Празничният календар на бълга- рите е изпълнен с множество ритуали, които посредством своята символика повлияват на детската душевност и емоционалност, пробуждат желание да се опознаят традициите и да се научи повече за живота на предците.
Keywords: tradition, folklore, modern children, Bulgarian festival calendar, folklore rituals, ethnography, Plovdiv ethnographical museum
THE ROLE OF CULTURE AND TRADITIONS IN TRAINING AT SCHOOL
Abstract. Modern children, attracted to the new technologies, pay less attention to folklore traditions and they see the folklore rituals as anachronism that is diffi cult to understand. The Bulgarian festivities calendar includes various rituals, which can positively infl uence the children, provoke them to learn about the traditions and their predecessors’ way of life.
Mrs. Nina Tareva
„Aleko Konstantinov“ Primary School
ПРОЕКТНОТО ОБУЧЕНИЕ КАТО ИНОВАЦИОНЕН МЕТОД В ПРОФЕСИОНАЛНАТА
ПОДГОТОВКА ПО ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ДИСЦИПЛИНИ
Пенка Тодорова
Търговска гимназия – Бургас
Abstract.. Новите изисквания на обществото към подготовката на младите хора налагат промените в образователния процес. Важен път за това е използ- ването на информационно-комуникационни технологии, съчетано с проектно обучение. Целта на изследването е да представи ефективността от иновацион- ните проекти на Търговска гимназия – Бургас, по икономическите предмети от гледна точка, която е различна от традиционните гледни точки за оценки на образованието и неговата връзка с икономиката. Проектите се използват като метод и средство за обучение и самообучение за повишаване на качеството и ефективността на усвояване на знания, но не може да се отрече безспорният им принос за оценяване на знанията и уменията на учениците от по-високите таксономични равнища. Проектното обучение е тясно обвързано с констру- ктивисткия модел за учене и преподаване, а също и практически подпома- га реализацията на концепциите за саморегулираното и трансформиращото учене. Проектното обучение е част от структурата на знанието, което всеки ученик натрупва. Чрез него той се мотивира и се включва в собственото си обучение.
Keywords: innovative projects, information technologies, project training
PROJECT TRAINING AS AN INNOVATION METHOD FOR VOCATIONAL TRAINING IN ECONOMY SUBJECTS
Abstract. Higher standards in society regarding training of young people, require refi nement of education methodology. Key aspects of this process are involving new information technologies and project training. The survey presents effi ciency and effectiveness of innovative projects at the Bourgas Trade High School, regarding economical subjects
Mrs. Penka Todorova
Bourgas Trade High School
ОЦЕНЯВАНЕ НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ В ОБУЧЕНИЕТО
ПО МОДУЛА „МЕТАЛОРЕЖЕЩИ МАШИНИ И ИНСТРУМЕНТИ“
Златьо Боев
Професионална гимназия по механоелектротехника
„Ген. Иван Бъчваров“ – Севлиево
Abstract.. В статията, опирайки се на известни постановки от педагогиче- ски източници, са представени някои решения за реализиране на подходящи методи за оценяване на постиженията на учениците: електронни наръчници за обучение и оценяване, скали за оценяване, оценъчни карти. Като обективен, основен метод за оценяване в обучението по модула „Металорежещи машини и инструменти“ е разгледан методът-тестиране, който се използва за оценя- ване на усвоените от учениците знания и умения, на тяхното количество и качество, характер и пропуски. Прилага се като единствен метод за оценка при модулното обучение със съответните правила за тежест на теста спрямо об- щия брой точки, чрез които се формира окончателната оценка за модула. Така всички съвременни изисквания към характера на оценката са налице, отстра- нен е субективният фактор в максимална степен, оценката е с висок диферен- циран, индивидуален, ясен и точен характер, като при все това, когато тестът се направи и в компютърна форма, добива привлекателен вид за ученика при провеждането му. Направен е изводът, че все повече ще се налага използване- то на компютърни електронни помагала и тестове с оглед тоталното навлизане на информационните технологии в образованието.
Keywords: modular training, evaluation methods, electronic manuals, testing, knowledge and skills
EVALUATION OF STUDENTS’ ACHIEVEMENTS IN THE “METALWORKING MACHINES AND TOOLS” TEACHING MODULE
Abstract. The article, leaning on some ideas from educational sources, represents some solutions for suitable methods to assess students’ performance: electronic manuals for training and evaluation, assessment scales, measurement cards. As an objective main method of evaluation in teaching the module “Metalworking machines and tools”, a method- testing is discussed, which is used to assess the students’ acquired knowledge and skills, their quantity and quality, nature and shortcomings. It is used as the only method of evaluation for modular training with the relevant rules for the weight of the test compared to the total number of points which together form the fi nal mark for the module. So we have all modern requirements to the character of evaluation- there is a subjective factor removed as far as possible, the mark is highly differentiated, individual, clear and precise, whilst when the test is done in computerized form, it becomes appealing for students during its completion. It was concluded that people would need more and more electronic computer aids and tests until information technology fully infl uenced education.
Eng. Zlatyo Boev
Professional Mechanoelectrical
High School “Gen. Ivan Bachvarov”
PROBLEMS OF TRAINING UPDATE QUALITATIVE SPECIALISTS IN CONDITION OF INNOVATIONS IN EDUCATION OF KAZAKHSTAN
F.N. Zhumabekova,
M.P. Asуlbekova,
A.Zh. Salieva,
A.N. Zhumadilova
L.N.Gumilev
Eurasian National University. Kazakhstan.
Abstract. The article considers in detail the actual problems of training quality specialists in condition of innovations in education of Kazakhstan and foreign countries. The article gives a report on setting modern requirements in the maintenance of preschool education, ways to form pedagogue’s professional competence, factors to improve the professional qualifi cation level and examples of experience work to perfect the skills. Keywords: innovations in teaching, to train specialists qualitatively, professional competence and professional qualifi cation.
ECVET ПОДКРЕПЯ ПОЛИТИКИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Пенка Николова
Национална агенция за професионално образование и обучение
Abstract.. ECVET представлява система за пренос, признаване и натрупване на кредити в системите за професионално образование и обучение. Нейна основна цел е да подкрепя и насърчава мобилността на учащи, обучители в сферата в професионалното образование и обучение и на заети лица за достъп до учене през целия живот.
Keywords: ECVET, lifelong learning, vocational education, informal learning
ECVET SUPPORTS LIFELONG LEARNING INITIATIVES
Abstract. European ECVET Network is a system for transfer, recognition and accumulation of individuals learning outcomes in Europe. It stays to support and promote the mobility of students, educators in the fi eld of vocational education, and training of employees as a lifelong learning process.
Mrs. Penka Nikolova
National Agency for Vocational Education and Training
ИКОНОМИКА, КОМПЕТЕНЦИИ И ПРОГНОЗИ ЗА ИЗИСКВАНИЯТА КЪМ РАБОТНАТА СИЛА –
ЕДИН ВЪЗМОЖЕН ПРАКТИЧЕСКИ ПОДХОД
Кирил Желязков
Българска стопанска камара
Abstract.. Статията представя едно виждане за възможността от прилагане на някои нови подходи с оглед по-доброто отчитане на взаимовръзката меж- ду развитието на технологиите и внедряването на иновации в секторите на икономиката. Формулирането на новите изисквания към професионално-лич- ностните качества на работната сила, особено на фирмено равнище, също е във фокуса на изследването. Натрупаната до момента информация позволява вниманието да се насочи към браншовете „Машиностроене“, „Електротехни- ка“ и „Електроника“.
Keywords: technological development, accountability, implementation, innovation, professional requirements, lifelong learning
ECONOMY, COMPETENCES AND PROGNOSIS FOR THE REQUIREMENTS TO THE LABOUR FORCE – A POSSIBLE PRACTICAL APPROACH
Abstract. The article focuses on the possibilities to apply some new approaches for a better accountability of the relationship between the technological development and on the implementation of innovations in economy. There are newly formed professional requirements to the labour force, especially on a corporative level.
Dr. Eng. Kiril Jelyazkov
Director, Branch Organizations Bulgarian Industrial Association
REFORMING THE VET SYSTEM IN BULGARIA
Iliana Taneva
Ministry of Education and Science
Abstract. The development of the EU labour market depends on different factors: fi nancial and economic crisis, globalization, demographic pressures, and new technologies. In the last decades there is a growing conviction that the Vocational Education and Training (VET) is a crucial factor for the sustainable socio-economic development. The EU initiatives, responding to the rapid changes of the economy and society, ask for modernization and improvement of the VET systems in order to increase the employment and the social integration and to facilitate the lifelong learning.
Keywords: Vocational Education and Training, VET system, VET standards, labour market, sustainable economic development.