"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Новини Новини 2025

Създават училищни програми за четене с разбиране по национална програма

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
10-12-2025
in Новини 2025
A A
Снимка МОН

Екип от учени от университети, Българската академия на науките и неправителствени организации представиха концептуален проект за учебни програми за четене с разбиране (за разширена подготовка), които са центрирани около предложени от ученици текстове и културни продукти. Това се случи по време на конференцията „Четене с любов и разбиране“, организирана от МОН в рамките на Националната програма „Умения на фокус“, съобщава Пресцентърът на МОН.

Подобен тип програми ще дадат възможност учащите да бъдат стимулирани да четат, без да има елемент на задължителност.

Предпочитанията и вкусовете на учениците обаче са само отправна точка на сериозни образователни маршрути, по които чрез устойчиви „мигриращи“ сюжети и мотиви, идеи и ценности учителите ще водят читателите към по-дълбоките пластове на културата.

Основен акцент в дискусиите по време на форума е, че първото послание на учителите към новото поколение ученици трябва да бъде „Четете каквото ви харесва“, ако искаме да го спечелим за книгите. Защото мотивация за четене се постига, когато отделната личност е в центъра на този процес и се зачитат нейният вкус и емоции.

Проф. Александър Кьосев от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ посочи, че младите четат все повече дигитално, и очерта нивата на разбирането по възрасти. Доц. Александра Главанакова (Софийски университет) представи съвременни дигитални инструменти, които могат да се използват в овладяването на умения за четене с разбиране не само на художествена литература, а по всички учебни предмети. Сред лекторите на форума бяха гл. ас. Силвия Петрова (Югозападен университет „Неофит Рилски“), гл. ас. Михаела Москова (БАН), Любомир Джалев (Нов български университет), докторант Валентина Стоева (Софийски университет, фондация „Четене“), Асенка Христова (Институт за изследвания в образованието) и гл. ас. Георги Няголов (НБУ).

В рамките на форума бяха представени изследвания за културно-консумативните практики на юношите между 13 и 18 години в социалните мрежи, както и концепция за примерни тестове за измерване резултатите от прилагането на експерименталните програми и сценарии за състезания и игри, мотивиращи интереса и положителната нагласа към четенето в различните образователни етапи.

По националната програма предстои 150 учители от цялата страна, организирани в училищни екипи, да разработят програми за четене с разбиране.

Препоръката е те да включват комбинирано четене – на хартия и дигитално. При по-малките – повече на хартиен носител (тъй като при тях разбирането при екранното остава на по-ниско ниво), а при големите – с включване на визуални елементи, защото те разбират повече чрез преживяване, влияят се от авторитети в социалните мрежи – кой какво препоръчва, влияят се и от алгоритмите, които им „показват“ определена литература. Разчита се груповото четене – представянето на любимите книги, споделянето на емоционалните преживявания, коментарите от ученици и учител, да породи общности от четящи с удоволствие и разбиране.

В конференцията, която се проведе в Националния дворец на децата, участваха учители и експерти от МОН и от регионалните управления на образованието по български език и литература и по начално образование.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Вълчев откри нова спортна площадка в началното училище в Дългопол Заместник-министър Таня Михайлова участва във фестивала „Дом на каузите“ Приемат 41 566 студенти държавна поръчка наесен Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денятнационална програмаНовини 2025учебни програмичетене с разбиране

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ в Кърджали с нов Център за хуманитарни науки

Next article

Непознати улици

Next article
Непознати улици

Непознати улици

„Аз-буки“ представи „Стопанска история на българите в Османската империя“

„Аз-буки“ представи „Стопанска история на българите в Османската империя“

Вестник „Аз-буки“ – брой 49/2025 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 49/2025 г.

Последни публикации

  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2025, vol. 34
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2025, vol. 34
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2025, vol. 34
  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2021, vol. 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"