На 10 юли 1894 г. за първи път отваря врати предшественикът на днешната Профилирана гимназия в Самоков. От самото начало новопостроеното училище носи името на възрожденския просветител и книжовник Константин Фотинов, роден в Самоков
Директорът Венета Симитчийска казва, че посвещават поредица от събития на 130-годишнината и показват различните лица на Самоковската гимназия.
Правят всичко в името на учениците и родителите, които са техните най-добри посланици.
И защото са убедени, че Профилираната гимназия „Константин Фотинов“ е и ще продължи да бъде престижно учебно заведение, което носи богата история и смело върви напред.
„За първи път влязох в гимназията като ученичка, за да се запиша в математическата паралелка в VIII клас. Тогава бях сама и по средата на двора, до чешмата, ме посрещна г-н Сотиров – учител по френски език. Попита ме закъде съм се запътила. Каза ми, че за тази паралелка трябва да имам отлични оценки. След като му потвърдих, ме хвана за ръка и ме отведе в канцеларията. Тази подадена ръка постави началото на най-хубавите ми ученически години, в които учителите ми ме вдъхновяваха да разгръщам потенциала и любознателността си както в математиката, така и в хуманитарните науки.
При завършване на средното си образование бях отличена с първи златен медал.“
Така започва историята на Венета Симитчийска с Профилираната гимназия „Константин Фотинов“ в Самоков. История, която настоящият директор и бивш възпитаник на училището разказва с емоция и уважение. Така, както заслужава институция, чиито 130 години са оставили следа не само в нейното сърце.
„Винаги съм пристъпвала прага на гимназията с особено вълнение, респект и усещане за съдбовност в живота ми, но в същото време и с известна доза несигурност – споделя Симитчийска. – Дали като покажа най-доброто от себе си, ще бъде достатъчно, за да продължа успешните традиции на този значим образователен център. Дали ще преодолея успешно предизвикателствата на деня, за да предам нататък. Влизайки в гимназията като директор, когато Кирил Славов, с повече от 30 години директорски стаж, ми пожела „На добър час!“, потреперих и се разплаках.
Поех поста с пълното съзнание за голямата отговорност да удържа високото ниво на образование,
духовност, любознание и здрава ценностна система, които първосъздателите са заложили.“
Преди да стане директор на ПГ „Константин Фотинов“, Венета Симитчийска работи в училището като педагогически съветник, а след това 18 години управлява самоковското ОУ „Христо Максимов“. Възприема явяването на конкурса за директор на гимназията като естествена стъпка в професионалното си развитие. Има достатъчно управленски опит в образованието, а освен това е гимназиален учител по специалност „Психология“. Предизвикателството пред нея е, че спечелва конкурса в същата 2016 г., когато в сила влизат промените в образователния закон.
„Критерият за управление според мен е зададен от гениалния ренесансов творец Леонардо да Винчи: „Да овладееш изкуството на науката и науката на изкуството“ – казва от днешната си позиция директорът на профилираната гимназия в Самоков. – Старая се да бъда информирана за всички процеси, за да подредя правилно приоритетите си и да делегирам правомощия на екипа си, както и да формирам професионални общности с определена цел.“
Ако разгърнем портфолиото на гимназията, ще се убедим, че
130 години традиция винаги имат значение.
Въпреки спецификата на малкия град училището притежава самочувствие, че стимулира знанието и поддържа високи критерии за оценяване, а възпитаниците му разполагат с възможността да открият своето поле за изява.
„На държавните зрелостни изпити и националните външни оценявания постигаме резултати, които всяка година ни поставят на челните места в София-област и сред първите 100 гимназии в страната. Създаваме конкурентна среда чрез подготовка за олимпиади и състезания – пояснява директорката. – Стимулираме учениците да инициират творчески клубове, в които усвояват интегрирано знание от различни дисциплини в неформална среда. Сред тях са литературният клуб „Агадор“, заниманията по предпечатна подготовка и издаването на ученическото списание „#АпострофАрт“, клуб „Фотосвят“. Успехи носят театралната ни формация на немски език „Театър? Фантастиш!“, театралната работилница на български език, клубът за приложно изкуство „Сезони“, клубът по компютърна анимация. На церемонията по изпращането на випуск 2024 нашите абитуриенти споделиха, че са се чувствали щастливи в гимназията.
Няма по-голяма награда от това да си част от полета на един млад живот!“
През учебната 2020/2021 г. ПГ „Константин Фотинов“ осъществява проект по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ в категория „Център за технологии в креативните индустрии“. Избират новото образователно средище в училището да се казва „Мултимедиен творчески център“, защото отговаря на профилите и традициите, които гимназията има в интегрираното преподаване на хуманитарни и природни, софтуерни и хардуерни науки.
Продуктът, който създават, е пътеводител „История и култура, природа и здраве в Самоков и региона“. Издаден на 4 езика (български, английски, немски и руски език), на хартиен носител и с онлайн достъп, в изработването му участват директорът, като ръководител на проекта, четирима координатори, 18 учители и 200 ученици. Провеждат се пет интердисциплинарни урока. През същата година се прави и обучение на учители и ученици в 3D дизайн и 3D принтиране, за да се провери новото взаимодействие между тях и как на практика се прилагат знанията.
„Насърчавам използването на иновативни практики за прилагане на компетентностния подход чрез междупредметни връзки – казва Венета Симитчийска. – Отдаваме значение на практическата полза от наученото, използването на информационните и комуникационните технологии и на „Дигитална раница“. Игровият метод е приложен изцяло в избираемия модул на профил „Немски език“.
За реализиране на ефективни междупредметни връзки през учебната 2022/2023 г. гимназията изготвя учебни програми в избираемите модули на профилираната подготовка по биология и химия в XI клас в
партньорство с Факултета по химия и фармация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Осъществява се и съвместна лабораторна практика на учениците с преподаватели от Факултета в университетските лаборатории. Симитчийска добавя, че планират и реализират форми на вътрешноинституционалната квалификация, изцяло ориентирани към този модел на преподаване, включително и с групиране на ученици от различни класове.
„По отношение на спечелването на проекти, на които се дължи в голяма част обновлението на училищата и ефективната работа на клубовете, по-малките училища сме с по-малки възможности – признава Симитчийска. – По същия начин сме в определено неизгодна позиция и по отношение на привличането на ученици. Това е така, защото нагласата на повечето млади хора, а и на новото поколение родители е всичко да се случва бързо и лесно. Истински трайните неща обаче изискват постоянство и упорит труд, които са неотменна част от оценяването и резултатите.“
Симитчийска споделя, че освен проблем с набирането на ученици училищата в малките населени места
често имат трудности и с кадрите.
Много млади хора, а и такива, които търсят възможност да започнат работа, се отказват да кандидатстват за гимназиални учители. Посочват като причина значително по-големите усилия, които полага гимназиалният учител, а заплащането не е по-високо. „Надявам се това да се промени, за да се стимулира кандидатстването на отлични ученици в педагогическите профили“, казва директорката. И все пак уточнява: „За да бъдеш успешен учител в гимназия, се изисква да си се посветил на професията и работата да ти е приоритет.“
„Когато дойдох в гимназията като директор – връща се в спомените си Симитчийска, – си мислех, че съм познато лице. Наивно вярвах, че изградените отношения с колектива от предишното ми училище ще се пренесат и тук. Изграждането на доверие и опознаването обаче бяха труден и бавен процес. Вероятно съм малко повече от необходимото работохолик и перфекционист и ми се иска хората да влагат максимума от възможностите си на работното място.“
Ако трябва да се аргументира, директорът на ПГ „Константин Фотинов“ може да го направи. В момента
училището разполага със сформиран екип за въвеждане на единна електронна платформа за учители и ученици.
От август 2020 г. профилираната гимназия е самостоятелен администратор на платформата Google Workspace. 17 класни стаи и кабинети разполагат с тъчскрийн дисплей, телевизор или проектор. Изграден е съвременно оборудван и обзаведен кабинет за профилирана подготовка по природни науки и интегрирано преподаване на химия, биология, физика и човекът и природа.
„Освен че полагам целенасочени усилия за технологична трансформация на управлението на всички процеси в институцията – казва Венета Симитчийска, – силно поощрявам творческата дейност.“
И това е видимо. Изключително успешно работи литературният клуб „Агадор“, чиито поетични вечери се очакват с нетърпение от цялата общественост на Самоков. Театралната формация „Театър? Фантастиш!“ неведнъж е носила радост и удовлетворение у екипа със спечелените престижни места на националния фестивал за училищен театър на немски език „Завесата се вдига на немски език“. Организатори са Министерството на образованието и науката, „Гьоте“ институт и Посолството на Федерална република Германия. Училището домакинства тазгодишното издание на Фестивала.
Има още нещо, което истински развълнува самоковци в края на 2022 г., и то също е свързано с учениците от „Константин Фотинов“. Училищният отбор по баскетбол при девойките завоюва титлата от Световните ученически игри. Днес отново очакват победа, защото баскетболистките се класираха за финалите, след като спечелиха отново титлата в групата VIII – X клас.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg