Natural Science
and Advanced Technology Education
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 44, 6-12.11.2025 г.

15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
05/11/2025
in Брой 44, 6-12.11.2025 г.
0
15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Снимка МОН

15% от възрастните в Европа участват активно в обучения и допълнителни квалификации. Същевременно близо половината от европейците се нуждаят от надграждане на уменията. Това става ясно от доклад на Европейския център за развитие на професионалното обучение (CEDEFOP) към ЕС, който беше представен по време на уебинар в рамките на проекта „Agenda 4 Skills – Програма за уменията“ на Министерството на образованието и науката, съобщава Пресцентърът на МОН.

В доклада „Формиране на ученето и уменията за Европа – време за действие“ се посочва, че Европа навлиза в „десетилетието на уменията“,

заради което са необходими системни промени в образованието и ученето през целия живот.

„Темата за уменията е разговор за бъдещето“, изтъкна главният секретар на МОН и ръководител на проекта „Agenda 4 Skills“ Любомир Йосифов при откриването на събитието.

Той посочи, че целта на Проекта е да подпомогне модернизацията на системата за професионално образование и обучение, като обедини три ключови направления – развитието на компетентности и квалификации, валидирането на знания и умения, придобити извън формалното образование, и насърчаването на участието на възрастните в ученето през целия живот.

Анализът на CEDEFOP показва, че над 70% от икономическите сектори страдат от недостиг на квалифицирани кадри. Докладът определя четири основни предизвикателства пред европейските общества – технологична трансформация и изкуствен интелект, демографски промени и недостиг на кадри, зелена икономика и устойчивост, както и социално включване.

В документа се подчертава значимостта на валидирането на знания и умения и въвеждането на микроквалификации като инструменти за признаване на реалния опит на хората и адаптирането им към изискванията на пазара на труда.

Експертът от дирекция „Професионално образование и обучение“ в МОН Весела Караянева представи напредъка на България относно валидирането на умения.

Тя припомни, че с Постановление на Министерския съвет бяха регламентирани условията и таксите за валидиране на професионална квалификация, придобита чрез неформално обучение или информално учене. Това ще даде достъп до процедурата на широк кръг хора, които желаят да валидират професионалната си квалификация.

Ще се разширят възможностите за адаптиране към изискванията на пазара на труда на лицата, успешно преминали през процеса. Чрез събиране на определените такси ще се осигурят и средства за дейностите по организиране на процеса по валидиране на професионални знания умения и компетентности.

Експертът по дуално обучение Полина Златарска от дирекция „Професионално образование и обучение“ в МОН посочи, че в съвременните образователни изисквания се поставя все по-малък акцент върху тясно специализирани професионални умения, а по-важно става развитието на умения като саморегулация, концентрация, управление на времето и работа в екип. Тя отбеляза още, че вече има модели за дуално обучение и за възрастни. По думите ѝ още от 2015 г., когато беше въведено дуалното обучение в българските училища, работодатели питат и за такъв тип образование със студенти. МОН работи в тази насока, като започна реализирането на голям проект „От висше образование към заетост“, насочен към обучение чрез работа за студенти.

На 19 ноември предстои поредното издание на Националните дни за учене през целия живот, стана ясно по време на уебинара. Те ще се проведат в Химикотехнологичния и металургичен университет в София по проект „Agenda 4 Skills“ и ще съберат представители на различни институции, работодателски и синдикални организации, които ще представят различни политики и проекти за развитие на уменията и ученето за възрастни.

Your Image Description

Свързани статии:

198 новоназначени директори преминават практически обучения Започват обучения по киберсигурност в училищата Български ученици участват с фотографии в международен конкурс по природни науки МОН публикува първото класиране за прием в VIII клас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Весела КараяневаДенятдопълнителни квалификацииЕвропаМОНнадграждане на уменияобучения

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

Фантастичните умове на България

Последни публикации

  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2025, vol. 34
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2025, vol. 34
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2025, vol. 34
  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2021, vol. 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.