"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 28, 2023

Как да се учим от примера на другите

Успели хора преподават уроци за живота на учениците в ПГ по архитектура, строителство и компютърни науки в Монтана

Диляна Кочева от Диляна Кочева
12-07-2023
in Брой 28, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по строителство, архитектура и компютърни науки „Проф. Стефан Стефанов“ в Монтана.

 

Клубът „Забавна електроника“ е една от извънкласните дейности в гимназията

„Когато един ученик види успешен пример за подражание, това действа стимулиращо на мотивацията му за учене. При нас е практика да запознаваме учениците си с изявени хора от различни професионални области“, казва директорката на Професионалната гимназия по строителство, архитектура и компютърни науки „Проф. Стефан Стефанов“ в Монтана инж. Красимира Каменова. В училището често гостуват успели хора от различни области на живота – медицина, строителство, информационни технологии, политика и много други.

От тази година работят по проект с Районния съд в Монтана. Представители на съдебно-изпълнителната власт запознават гимназистите със спецификата на институцията. За дейността на Европейския парламент научават от срещите си с български евродепутати. Освен това група ученици е била на посещение на ЕП в Брюксел, където са се запознали с работата на институцията и са научили много нови неща.

Често на гости идват и бивши ученици, които разказват за реализацията си след завършване на средното образование, за професията, която са избрали, и дали това, което правят, им носи удовлетворение. „От една страна, тези срещи помагат за кариерното ориентиране на децата, а от друга – дават им ценни житейски съвети“, допълва моята събеседничка.

За избора на професия със сигурност помагат и срещите с представители на различни вис-
ши училища. Те обикновено се правят в XI и XII клас. По този начин учениците по-лесно се ориентират в избора на специалност за следване в университет и за възможностите за реализация спрямо ситуацията на пазара на труда.

Каменова споделя, че обикновено възпитаниците на гимназията продължават обучението си в специалността, която са изучавали. Учениците от строителните паралелки записват най-често специалности в Университета по строителство, архитектура и геодезия и във Висшето строително училище „Любен Каравелов“ в столицата. А усвоявалите компютърни науки се насочват към техническите университети в София и Габрово.

„Значима част от педагогическия ни състав са бивши наши ученици“, разказва моята събеседничка. Учителите са общо 30, като шестима от тях са завършили гимназията, в която сега преподават. През новата учебна година работа ще започнат още двама. „Била съм учител на всички тях. Това, че сега са мои колеги, ме прави изключително щастлива и горда“, споделя Каменова. Разказва, че с всяка изминала година нараства необходимостта от назначаването на педагогически кадри в областта на професионалната подготовка на учениците. А точно там са нужни млади хора, които наскоро са завършили и са напълно наясно с всички новости.

В гимназията засега няма дуална форма на обучение. „Много от фирмите в областта са със сезонна заетост“, обяснява Каменова. Това е сериозна пречка за намирането на партньори за обучение на учениците в реална работна среда.

През учебната 2022/2023 г. учениците в гимназията са 352 в дневна форма и двама – в самостоятелна. Специалностите, които се изучават, са общо шест: „Системно програмиране“, „Компютърна графика“, „Строителство и архитектура“, „Транспортно строителство“, „Геодезия“ и „Архитектурна реставрация“.
Във връзка с приема на ученици след VII клас всяка година организират Дни на отворените врати. Тогава всеки, който проявява интерес, може да се запознае с материалната база на училището, какви специалности предлагат, какво се случва в гимназията и какви извънкласни дейности имат. А клубовете по интереси в училището са повече от разнообразни и интересни. Сред тях са „Светът на светлината“, „Език, текст, свят“, „Слово и звук“, „Езикова култура“, „Езиков компас“, „Техническо чертане“, „Самоотбрана чрез спорт“, „Забавна електроника“ и много други. Определено за всеки ученик има по нещо, което да е съобразено с интересите и заложбите му.

В училището често се провеждат и изнесени уроци. Последният от тях е по английски език. Негов домакин е Регионалната библиотека „Гео Милев“ в Монтана. „В последните години редовно имаме уроци в различни културни институции. Инициативата е на преподавателския екип и с времето се утвърди като добра училищна практика за промяна на образователната среда, така че тя да бъде интересна и полезна за учениците“, казва Каменова.

Директорката много се гордее и с инициативността и креативността на Ученическия съвет към училището. Те инициират много благотворителни кампании за събиране на средства за хора в нужда, организират отбелязването на празници и концерти, включват се в инициативи като „Деца помагат на деца“ и информационни кампании. Не на последно място, Ученическият съвет е верен помощник при избора на критерии за определяне на стипендиите.

„Строителство и архитектура“ е сред традиционните
и търсени специалности, които предлага гимназията

За новата учебна година специалностите, за които е обявен план-прием, са четири: „Строителство и архитектура“, „Системно програмиране“, „Компютърна графика“ и „Геодезия“. Те ще бъдат разпределени в три паралелки. Първите две ще бъдат самостоятелни, а другите – по 13 ученици за всяка.

„През последните години училището поддържа традиционен прием. Това, което обикновено се сменя през годините, са „Транспортно строителство“, „Геодезия“ и „Архитектурна реставрация“. Насищането с тези кадри на регионално ниво не е необходимо и затова тези специалности не се предлагат всяка година“, обяснява директорката.

Като Център за високи постижения в професионалното образование и обучение, са решили да реконструират и обновят една от неизползваемите сгради към училището и там да изградят модерно пространство за практическо обучение. Идеята е да осигурят високотехнологично оборудване за нуждите на учениците, като им предоставят възможност да усвоят най-новите технологии.

Центърът ще се използва и за обучение на възрастни и последваща квалификация и преквалификация на кадри от местния бизнес. Дейностите включват още разширяване партньорството между гимназията с работодателите и с висшите учебни заведения, обмяна на добри практики с професионални центрове от други държави и обучение на педагогически екипи.

В училището все още нямат STEM център, но подготвят проект за финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост. Той ще бъде с акцент върху подготовката по математика и природни науки.
Нововъведенията и модернизацията на материалната база на гимназията в Монтана не свършват дотук.

През лятото предстои цялостно реновиране на училището – учебна сграда, физкултурен салон и общежитие. Средства за това са осигурени по ОП „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г. Така гимназията в Монтана ще посрещне учениците си наесен в обновена среда.

Your Image Description

Свързани статии:

Гимназия, в която успяват заедно Без труд няма таланти 100% реализация Въвеждат още две професии в дуална форма

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ученето – забавно, достъпно и интересно

Next article

Изграждат се 2271 STEM центъра

Next article
Изграждат се  2271 STEM центъра

Изграждат се 2271 STEM центъра

Партньорство в името на децата

Партньорство в името на децата

Математиката дава крила

Математиката дава крила

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"