Annual Contents
Bulgarian Language and Literature
Scientific Jurnal
Volume LXI (2019)
Annual contents
на научното списание
Bulgarski ezik i literatura-Bulgarian language and literature
година 61 (2019 г.)
Книжка 1 / Number 1: 1 – 112
Книжка 2 / Number 2: 113 – 224
Книжка 3 / Number 3: 225 – 336
Книжка 4 / Number 4: 337 – 464
Книжка 5 / Number 5: 465 – 576
Книжка 6 / Number 6: 577 – 688
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
9 – 19 Философия на езика и философия на лингвистиката [Language Philosophy and Linguistics Philosophy] / Светлана Питкевич / Svetlana Pitkevich
20 – 30 Bulgarian and Russian Zoomorphic Similes as a Reflection of Way of Life and Living Conditions / Radostina Stoyanova
120 – 128 Трети форум „Изследователски подходи в обучението по български език“ [Third Forum “Research Methods in Bulgarian Language Education”] / Светла Коева / Svetla Koeva
129 – 128 Отново за някои проблеми и задачи пред българските филолози днес [About Some Problems and Tasks for Bulgarian Philologists Today] / Емилия Пернишка / Emilia Pernishka
139 – 148 Лингвистиката и здравият разум [Linguistics and Common Sense] / Стефана Димитрова / Stefana Dimitrova
149 – 155 Някои въпроси на терминологията във връзка с обучението [Some Points of Terminology with Connection to the Teaching] / Мария Попова / Maria Popova
156 – 168 Конфигурационният синтактичен анализ, или за връзките между строежа на изречението и функциите на изреченските съставки [The Configurational Syntactic Analysis or the Connection between the Sentence Structure and the Function of the Constituents of the Sentence] / Петя Бъркалова, Димитрия Желязкова / Petya Bаrkalova, Dimitriya Zhelyazkova
169 – 181 Ролята на учителите и училището като фактор за формиране на езиковите нагласи [The Role of the Teachers and the School as a Factor in the Formation of Language Attitudes] / Руска Станчева, Красимира Алексова / Ruska Stancheva, Krasimira Aleksova
373 – 389 Състояние и проблеми на българската личноименна система [Problems and Current State of the Bulgarian Anthroponymic System] / Анна Чолева-Димитрова, Мая Влахова-Ангелова / Anna Choleva-Dimitrova, Maya Vlahova-Angelova
390 – 398 Подчинени определителни в българския език: семантична специфика [Adnominal in Bulgarian Language: Semantic Specificity] / Галина Петровa / Galina Petrovа
399 – 406 Ядрени и/или периферийни средства за изразяване на презумптивна семантика в българския и в новогръцкия език [Nuclear and/or Peripheral Means of Expressing Rresumptive Semantics in Bulgarian and New Greek Languages] / Десислава Димитрова / Desislava Dimitrova
583 – 593 Наклонение на глагола в учебниците по български език за седми клас: подходи и практики [The Mood of the Verb in the Textbooks of Bulgarian Languge for the 7TH Grade of the School: Approches and Practices] / Марияна Цибранска-Костова / Mariyana Tsibranska-Kostova
594 – 605 За обема на фразеологията [About the Volume of Frazeology] / Албена Баева / Albena Baeva
606 – 615 On the Processes of Adaptation of Bulgarian Names in Tsaribrod, Serbia / Ivana Davitkov
LITERATURE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
407 – 418 Щрихи от историята на българския Златен век: преводната литература в контекста на духовното присъединяване към византийската общност [Outlines of the History of the Bulgarian Golden Age: Translated Literature in the Context of the Spiritual Integration to the Byzantine Commonwealth] / Явор Милтенов / Yavor Miltenov
419 – 429 „Дъждовните“ визии в поезията на Атанас Далчев [The „Rainy“ Visions in Atanas Dalchev‘s Poetry] / Стефка Караиванова / Stefka Karaivanova
508 – 516 Християнско смирение и гражданска непримиримост в детското творчество на Константин Величков [Christian Humility and Civic Implacability in the Children’s Works of Konstantin Velichkov] / Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Georgieva-Teneva
517 – 531 Формирането на читателски интереси и умения за възприемане на литературни произведения в мултикултурна среда през погледа на съвременни автори на детска литература [Formation of Reading and Comprehension Skills in a Multicultural Environment: the Viewpoint of Contemporary Authors of Children‘s Literature] / Даниел Полихронов / Daniel Polihronov
532 – 545 Универсалност и игрови характер на приказното произведение. Рецепция [The Universality and Playful Nature of the Fairytale. Reception] / Росина Кокудева / Rosina Kokudeva
546 – 554 Translation of Fiction as a Specific Form of Bulgarian-Slovak Intercultural Communication II / Maria Dobrikova
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD /
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD
31– 43 Стандартизиране на обучението по български език, литература и народознание в Унгария – от националните стандарти до учебния час [Standardization of Bulgarian Language, Literature and Science Education in Hungary – from National Standards to School Classes] / Светла Кьосева / Svetla Kjoseva
343 – 352 Практическият български език в бакалавърската степен на Санктпетербургския университет [The Practical Bulgarian Language at the Baccalaureate of the
St. Petersburg State University] / Зоя Шанова / Zoya Shanova
353 – 363 Shared by All Speakers? Dative Predicatives in Bulgarian and Russian / Elena Ivanova, Anton Zimmerling
364 – 372 The Specifics of Bulgarian Proverbs in the Russian-Bulgarian-Czech-Slovak-English Paremiological Core / Marina Yu. Kotovа
616 – 624 За преводните грешки в българската речева практика на чужденци [On Translation Errors in Bulgarian Speech Practice of Foreigners] / Елена Хаджиева, Рени Манова / Elena Hadjieva, Reni Manova
METHODOLOGY / МЕТОДИКА
44 – 54 Типология и системност на рецептивните умения [Typology and Systematicity of the Receptive Skills] / Димка Димитрова / Dimka Dimitrova
55 – 68 Методически дейности за развиване на интеркултурната комуникативна компетентност на учениците чрез обучението по български език в първия гимназиален етап [Methodological Activities of Developing Intercultural Communicative Competence of Students in Bulgarian Language Teaching at First High School Stage] / Полина Заркова / Polina Zarkova
182 – 197 Оценяването на резултатите от обучението по български език. Какво да се оценява, как да се оценява, защо да се оценява? Нови отговори на стари въпроси [Assessment of the Results of Teaching Bulgarian Language. What to Assess, How to Assess, and Why to Assess? New Answers to Familiar Questions] / Татяна Ангелова / Tatyana Angelova
430 – 443 Някои бележки за понятието комуникативна компетентност и неговото място в процеса на обучение по български език [Some Notes on the Concept of Communicative Competence and its Place in the Bulgarian Language Teaching Process] / Биляна Тодорова / Biliyana Todorova
471 – 489 Къде е мултимодалната класна стая? [Where is the Multimodal Classroom?] / Владимир Атанасов / Vladimir Atanasov
490 – 507 Обучение по квалификационни програми за придобиване на професионалноквалификационна степен от учители по български език и литература и по чужд език [Training Programmes for Teachers of Bulgarian Language and Literature and Foreign Languages Aimed at Acquiring Professional Qualification Levels (PQL)] / Росица Пенкова / Rositza Penkova
625 – 637 Аспекти на изучаването на публично изказване в часовете по български език [Studying a Public Speech in Bulgarian Language] / Деспина Василева / Despina Vasileva
TEACHER`S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
69 – 77 За преразказа като част от изпита за кандидатстване след VII клас [About the Retelling as a Part of the Application Exam after 7th Grade] / Валентин Стоянов /
Valentin Stoyanov
198 – 209 Изследователските методи в извънкласните дейности, или как едно изследване завладя едно училище [Research Methods in Extracurricular Activities, or How one Research Engaged one School] / Борислава Хаджийска / Borislava Hadzhiyska
210 – 217 Родният диалект – познат и непознат. Съвместен проект на млади изследователи и Ученическия институт на БАН [The Mother Dialect – Known and Unknown. Joint Project by Young Researchers and the School Institute of the Bulgarian Academy of Sciences] / Марина Петрова / Marina Petrova
296 – 303 Интерактивни методи на обучение в часовете по български език в пети клас [Interactive Approaches and Exercises used in the Bulgarian Language Teacher‘s Practice for the Fifth Grade] / Ценка Кучева / Tsenka Kucheva
304 – 311 Съвременни педагогически подходи, интерактивни методи и форми в обучението по български език в V – VII клас [Modern Pedagogical Approaches, Interactive Methods and Forms in the Bulgarian Language Teaching in V – VII Class] / Добрина Велинова / Dobrina Velinova
312 – 317 За някои неточности при представянето на научните термини в учебниците [Some Inaccuracies in the Presentation of Scientific Terms in Textbooks] / Кристияна Симеонова / Kristiyana Simeonova
318 – 324 Прилагане на рефлексивни методи в обучението по български език на деца билингви [Application of Reflective Methods in Bulgarian Language Teaching to Bilingual Children] / Лилия Пенчева / Lilia Pencheva
444 – 452 През универсалния език на математиката към уникалния свят на родното (Интерактивен урок с междупредметна връзка „Български език“ и „Mатематика“ V клас) [Through the Universal Language of Mathematics to the Unique World of Native (Interactive Lesson with Cross-Curricular Link Bulgarian – Mathematics, V class] / Ива Шейнова, Костадинка Христова / Iva Sheynova, Kostadinka Hristova
INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE „BULGARIAN STUDIES AROUND THE WORLD, PHILOLOGY AT HOME”
(BLAGOEVGRAD, 26 – 27.10.2018) /
МЕЖДУНАРОДНА НАУЧНА КОНФЕРЕНЦИЯ „БЪЛГАРИСТИКАТА
ПО СВЕТА, ФИЛОЛОГИЯТА У ДОМА“ (БЛАГОЕВГРАД, 26 – 27.10.2018)
233 – 234 С грижа за съдбата на българистиката [With Care for the Fate of Bulgarian Studies] / Магдалена Костова-Панайотова / Magdalena Kostova-Panayotova
235 – 240 Към въпроса за видовете сказуеми в съвременния български език [To the Question of Predicate Types in Modern Bulgarian Language] / Елена Каневска-Николова / Elena Kanevska-Nikolova
241 – 245 Преподаване на българска литература в небългарска среда [Teaching of Bulgarian Literature in the Foreign Environment] / Стилиян Стоянов / Stiliyan Stoyanov
246 – 256 Предизвикателството на литературния текст в обучението по български език за чужденци [The Challenge of the Literary Text in Bulgarian Language Teaching for Foreigners] / Мирена Пацева, Елена Руневска, Станка Панова / Mirena Patseva, Elena Runevska, Stanka Panova
257 – 261 Преподаването на български език в Университета „Македония“ – Солун [Teaching of Bulgarian Language in the University of Macedonia – Thessaloniki (Greece)] / Tanya Stoyanova / Таня Стоянова
262 – 270 Онлайн форми в обучението по словашки език в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ [Online Forms in Slovak Language Training at „Saint Kliment Ohridski“ University of Sofia] / Величко Панайотов / Velichko Panayotov
271 – 281 Двете първи дами на словашката българистика (Мария Добрикова и Мария Кошкова) [Two First Ladies of Bulgarian Bulgaristics (Mária Dobríková and Mária Košková)] / Диана Иванова / Diana Ivanova
282 – 295 Едно издание на „Митарствата“ от епохата на Българското възраждане [An Edition of “The Trials of the Soul” from the Era of Bulgarian Revival] / Любка Ненова / Lyubka Nenova
Student’s Forum / Студентски форум
638 –647 „Младежка тема“ и лирика в българското игрално кино от 70-те и 80-те години на XX век [“The Theme of Youth” and Poetry in Bulgarian Cinema During the 70s and 80s of the Twentieth Century] / Мария Панова / Maria Panova
648 – 658 „Път през годините“ – прекрояване на времето [“Road througt the Years” – Reshape of the Time] / Теодора Кашилска / Teodora Kashilska
PERSONALITIES AND EVENTS IN EDUCATION AND SCIENCE /
ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА
78 – 94 „Случаят Светлозар Игов“ и други „недостоверни“ случаи… [„The Case Svetlozar Igov“ and Other “Unreliable” Cases …] / Евелина Белчева / Evelina Belcheva
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
95 – 97 Системност и рецепция: един новаторски поглед към българската модерност [Systemicity and Reception: an Innovative Look at Bulgarian Modernity] / Борис Минков / Boris Minkov
98 – 102 180 години от рождението на Васил Левски – диалози за паметта и модели на иконизация [180 Years of Vasil Levski’s Birth – Dialogues on Memory and Models of Iconization] / Мария Панова / Maria Panova
103 – 105 Детската усмивка казва всичко [The Smile of the Children Tells Everything] / Рени Манова / Reni Manova
325 – 328 Речевото поведение на учителя като експерт оценител на ученически писмени текстове в обучението по български език и литература [Communicative Behavior of the Teacher as an Expert Evaluator of Written Texts in Bulgarian Language and Literature] / Радослав Радев / Radoslav Radev
453 – 457 Едно изследване за мистичния символизъм у нас през първата половина на ХХ век [A Study about the Mystical Symbolism in Bulgaria during the First Half of the 20th Century] / Венцислав Божинов / Ventsislav Bozhinov
458 – 458 12 години Aсоциация на българските училища в чужбина [12 years of Association of Bulgarian Schools Abroad] / Мая Падешка / Maya Padeshka
555 – 559 С грижа и отговорност за обучението по български език [With Care and Responsibility for Bulgarian Language Teaching] / Веселина Ватева / Veselina Vateva
560 – 565 Когнитивната лингвистика: рефлексии върху едно модерно изследване [Cognitive Linguistics: Reflections on a Modern Study] / Диана Иванова / Diana Ivanova
566 – 568 Кръгла маса по актуални проблеми на съвременния български книжовен език [A Roundtable on Current Issues in Contemporary Standard Bulgarian] / Милен Томов, Илияна Кунева / Milen Tomov, Iliyana Kuneva
659 – 675 Международна конференция „Православни и друговерци. Разделението между християните в славянското духовно пространство от Средновековието до наши дни” (Неапол, 22 – 23 ноември 2018) [International Conference “Orthodoxy-Heterodoxy. Slavic Space Facing the Divisions of Christianity from the Middle Ages to Today” (Naples, 22-23 November 2018)] / Татяна Лекова / Tatiana Lekova
UPCOMING EVENTS / ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
329 – 330 Международна конференция „България – Македония – Словения: междукултурни диалози в XXI век“ (Любляна, 23 – 25 май 2019) [International Conference “Bulgaria – Macedonia – Slovenia: Intercultural Dialogue in the 21st Century” (Ljubljana, May 23 – 25, 2019)]