Езикова компетентност и компетентност на учениците за здравословен начин на живот – пилотно диагностично изследване в първи гимназиален етап
Dr. Nadezhda Raycheva, Assoc. Prof.
Sofia University
Виолета Вълчева-Славчева
Sofia University
ГПЧЕ „Симеон Радев“ – Перник
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.01
Absract. Съвременното образование не само трябва да очертае необходимите ключови компетентности за успешно реализиране на личността в обществените отношения…
Проучване на педагогическото мнение по отношение на екологичното образование в извънкласна и извънучилищна среда
Dr. Milka Asenova
Regional Inspectorate of Environment and Water - Veliko Tarnovo
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.02
Absract. Статията отразява резултатите от национално изследване на мнението на педагогическия персонал относно темата за опазване на околната среда в учебния процес и предлаганите от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и неговите структури информационно-образователни инициативи и начините на взаимодействие…
Тестов инструментариум за диагностика на графичните знания и умения на учениците в обучението по химия
Dr. Antoaneta Angelacheva, Assist. Prof.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.04
Absract. В работата е представен разработеният дидактически тест за установяване на знанията и уменията на учениците да решават графични химични задачи…
Използване на задачи в контекст по темата „Природни източници на въглеводороди“ за насърчаване на критичното мислене на учениците
Весела Павлова
Александрия Генджова
Sofia University
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.09
Absract. Критичното мислене е жизненоважно през XXI век и е образователна цел в много страни. Тази работа цели систематично проектиране на задачи в реален контекст с фокус върху критичното мислене (по Facione 2011) и проверка на тяхната ефективност…
A Study on How Permeability Heterogeneity Influences Initial Water Cut in Undersaturated Oil Formations
Sudad H. Al-Obaidi, Meil Hofmann
Mining University (Russia)
Ivan P. Kamensky
Scientific Research Centre, SPB (Russia)
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.03
Abstract. The exploration of undersaturated oil-bearing, layer-by-layer heterogeneous oil reservoirs has become increasingly important due to the overall depletion of oil reserves. It is associated with non-standard changes in well production and increased values of water cut when these hard-to-recover oil reserves are developed. In its classical understanding, an undersaturated deposit is a conventionally large transitional water-oil zone of the reservoir…
Добри практики в обучението по природна география
Георги Марков
Първо средно училище „Св. Седмочисленици“ – Търговище
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.07
Absract. Обучението по природна география среща редица предизвикателства, свързани както с учебното съдържание, така и с учениците…
Птиците в средновековното българско изкуство
Prof. Zlatozar Boev, DSc.
Национален природонаучен музей – БАН
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.06
Absract. Направен е опит да се представят и обобщят някои паметници на изобразителното изкуство от VII – XVII в. в България, съхранили изображения на птици – метална пластика, сграфито керамика, мраморни барелефи, статуетки, дърворезби, графити в скали и др…
Scientists in Agriculture: 100 Years since the Birth of Dr. Johanna Döbereiner
Georgi Kostov
Agricultural University – Plovdiv
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.05
Abstract. Since time immemorial, agricultural scientists study all aspects of living organisms and the relationships of plants and animals to their environment…
Изгубените лекарства: Марин Жечев – живот и творчество
Даниела Начева
Оукланд колидж – Мичиган, САЩ
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.08
Absract. Статията е в памет на Марин Илиев Жечев – учен химик, изследовател, поет, учител, енциклопедист…
Изгубените лекарства: Марин Жечев – живот и творчество
Даниела Начева
Оукланд колидж – Мичиган, САЩ
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.08
Absract. Статията е в памет на Марин Илиев Жечев – учен химик, изследовател, поет, учител, енциклопедист…